Ut på ørret-tur i nabolaget

Det er fine tur og fiskeområder ikke veldig langt fra Tønsberg

Det begynner å li godt mot høst nå, med timeplanen fylt opp av skole og pensum. Så selv om ikke tiden strekker helt til å gjennomføre de aller lengste turene, så får en likevel utnytte de helgedagene som en har fri, til å tilbringe flest mulig timer ute i friluft!

Populært tur og fiskeområde

Jeg og min bedre halvdel hadde lenge snakket om å sjekke ut et populært område i hjemfylket vårt, Vestfold.

Dette er et turområde som også inkluderer et av få vann her i Vestfold hvor en visstnok kan få fin ørret om en er heldig, og med det i bakhodet satte vi oss inn i bilen og kjørte den lille timen innover i fylket, med skyhøye forventninger.

Høstens første pølsebål. Foto.
Høstens første pølsebål

Kathleen og Teddy. Foto.
Turfølget var veldig fornøyd med dagen

Oversiktlig salg av fiskekort

Vi fulgte GPS’n inn en fjellvei og stoppet ved en oppslagstavle som viste info om kjøp av fiskekort for området. Etter noen flere minutters kjøring kom vi frem til parkeringsplassen for dette turområdet, og som forventet var det nesten allerede fullt av andre søndags-turister som var ute for å nyte naturen.

Vi prøvde å se oss ut et område langs vannet hvor det ville være fint å lage camp, men da det vrimlet av mennesker hvor enn vi kunne se, bestemte vi oss for å gå over til den andre siden av vannet, som lå et stykke utenfor den mest bruke tur-veien.

En odde med gode vibber

Turen rundt til den andre siden av vannet tok ikke mer enn halvtime, selv med litt sleipt føre og en smålig oversvømt tursti etter nattens regnbyger. Treige som vi som oftest er, kommer vi ikke oss av gårde før godt utpå dagen… … Så når vi kom til vannet, begynte andre mer morgenfugler allerede å reise hjem igjen for å lage søndagsmiddagen sin.

Men dette var absolutt heldig for oss, for vi fant en nydelig plass ved en liten odde ut i vannet som vi fikk ha for oss selv resten av turen!

Kathleen sto for dagens første landede fangst!

Ferdig bålplass

Det var et par dager siden perioden med bålforbud var utgått for sesongen, og vi hadde pakket med oss både vedkubber og pølser til høstens første bålgrilling. Plassen vi slo oss ned på hadde en flott bålplass bygd opp med steiner rundt, og en grillrist på toppen, og det var flatet ut store steiner rundt som sitteplass.

Vi tente bål, og mens vi ventet på at vi skulle få gode glør til å grille på, gikk vi ned til vannet for å teste ut fiskelykken. Jeg fikk først et par følgere etter sluken, men ingen ville hugge på. Det gjorde det derimot rett etterpå da Kathleen tok sitt første kast, for etter et raskt napp etterfulgt av en liten fight, lå dagens første ørret i håven.

Det var absolutt pen fisk i dette vannet

En perfekt dagstur

Etter dette løsnet det og da vi en halvtime etterpå satt oss ned for å spise nygrillede pølser, så hadde vi fått til sammen tre ørreter i håven, samt en som bestemte seg for å slippe kroken rett ved land.

Alle fiskene fikk trygt svømme videre, for med sekken full av pølser, var det ikke «matauk» vi var ute etter. Dessuten var det nok bare en av fiskene som hadde kvalifisert seg til minimumsmålet på 20cm, så det var heller ingen rekorder i håven på denne turen, selv om en del vak kunne avsløre mye større fisk som svømte rundt.

Vi ble sittende til sola begynte å pakke sammen, før vi så fulgte samme råd og gikk tilbake til bilen igjen. Det var moro å endelig fange ørret på «hjemmebane» og særlig i så pene omgivelser som det er rundt dette vannet!